بررسی تجربی آیروآکوستیک جت برخوردی در حالت گذرا با استفاده از لوله شوک

Sample image

دفاع رساله دکتری 

ارائه دهنده: ایمان بهمن جهرمی

زمان: 19 شهریور 1396  ساعت: 16:00

 

اساتید راهنما: دکتر محمد ابراهیمی/ دکتر کاوه قربانیان  

چکیده:شناخت میدان آکوستیک ناشی از جت برخوردی مافوق صوت به دلیل کاربرد فراوان از اهمیت ویژهای برخوردار است. به عنوان نمونه در هواپیماهای عمودپرواز و یا هنگام برخاست یک هواپیمای جنگنده از عرشه ناو هواپیمابر، که یک جت مافوق صوت با صفحه شعله‌پخش‌کن  برخورد می‌کند، امواج آکوستیک  بسیار قوی تشکیل می‌شوند. همچنین، در فاز پرتاب حامل‌هاي فضايي، سیستم پیشران، میدان آکوستیکی شدیدی را روی صفحه پرتاب و محموله ایجاد می‌کند. بيشترين بار آكوستيك در هنگام برخاست بر اثر گازهاي خروجي از نازل روي سيستم اعمال مي‌شود. كاهش صدای ناشی از جت برخوردی مافوق صوت مستلزم بررسي دقيق و موشكافانه فیزیک حاکم و اصوات توليدشده در فازهای مختلف است. هدف از این رساله بررسی میدان آکوستیک ناشی از یک جت مافوق صوت برخوردی گذرا به صورت تجربی است. گذرا بودن به آن معنی است که امواج آکوستیک ناشی از جت برخوردی، از لحظه شروع جت تا زمانی که جت به حالت شبه پایا برسد، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این رساله فرآیند طراحی و ساخت لوله شوک  انعکاسی جهت تولید جت مافوق صوت گذرا با دمای بالا بررسی می‌شود. با توجه به اینکه لوله شوک قابلیت شبیه‌سازی پدیده‌های صوتی لحظه شروع جت و همچنین جت شبه‌پایا را دارد، اطلاعات ارزشمندی راجع به منابع صوت در جت برخوردی ارائه می‌دهد. در ادامه نشان داده می‌شود که لوله شوک ابزار بسیار مناسبی برای بررسی منابع تولید صدا در جت آزاد و برخوردی است. در این رساله، با استفاده از لوله شوک، پدیده‌های گذرای مولد صوت در جت مافوق صوت دما بالا مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 مکان: شهرک غرب- خیابان ایران زمین- خیابان مهستان- بن بست 15 هوافضا- پژوهشگاه هوافضا- ساختمان تحصیلات تکمیلی

شما اینجا هستید: صفحه ی اصلی اطلاعیه‌ها بررسی تجربی آیروآکوستیک جت برخوردی در حالت گذرا با استفاده از لوله شوک